Czy arytmia zawsze świadczy o chorobie?

arytmia serca

Arytmia to najczęstsza przyczyna wizyt w gabinetach kardiologicznych. Pacjenci zaniepokojeni nierównym biciem swojego serca udają się do lekarzy, a tam spotyka ich często zaskoczenie - arytmia nie zawsze musi być objawem choroby serca.

Arytmia to zaburzona praca serca. Może objawiać się różnie: bić wolniej (bradykardia), szybciej (tachykardia) lub nierówno (dodatkowe skurcze komorowe i nadkomorowe, migotanie komór i przedsionków) i każdy z rodzajów patologii pracy mięśnia powinien być niezwłocznie skonsultowany z lekarzem, który wykona potrzebne badania kardiologiczne

Arytmia może objawiać się kołataniem serca, dusznościami, uciskiem w klatce czy osłabieniem, ale może również nie dawać żadnych objawów. Niekiedy chorzy doświadczają wrażenia chwilowego zatrzymania serca poprzedzonego ,,przeskakiwaniem" i uczuciem ,,szarpnięcia".

Objawem, jakich schorzeń może być arytmia serca?

Warto zaznaczyć, że arytmia, chociaż jest patologią pracy serca może być chwilową reakcją na silne emocje - stres, euforię czy strach lub na wysiłek fizyczny. Jeśli jednak pojawia się gdy pacjent jest spokojny, to poważny symptom wielu różnych chorób.

Arytmia serca oczywiście w wielu przypadkach są oznaką chorób kardiologicznych. Do tych, które wykrywa się najczęściej należą: wady zastawkowe, kardiomiopatie, niewydolnością serca, zapaleniem mięśnia sercowego, nadciśnieniem tętniczym czy choroba niedokrwienna serca.

Jednak arytmia nie musi być objawem choroby serca, a często wskazuje na problemy innych układów w organizmie: choroby układu hormonalnego np. nadczynności tarczycy, choroby układu wydalniczego np. niewydolność nerek oraz choroby układu krwionośnego, jak chociażby niedokrwistość. Ważne, by nie lekceważyć tego objawu i skonsultować swój stan z lekarzem, by móc podjąć leczenie zaburzeń rytmu serca.