EKG w diagnostyce kardiologicznej

EKG wysiłkoweEKG serca nazywane jest również elektrokardiografią. Badanie to jest nieinwazyjne i nie wywołuje dolegliwości bólowych. Wykonuje się je w celu skontrolowania pracy mięśnia sercowego. Zalecane jest w diagnostyce chorób serca oraz w celach profilaktycznych. Badanie to można wykonywać nawet poza placówkami medycznymi, np. w karetce pogotowia ratunkowego.

Na czym polega badanie elektrokardiograficzne?

Podczas badania EKG rejestruje się impulsy elektryczne powodujące kurczenie i rozkurczanie mięśnia sercowego. Impulsy te pokazywane są w postaci wydruku.

Do przeprowadzenia badania wykorzystuje się elektrody przyklejane do skóry osoby badanej. Elektrody mocowane są do rąk i nóg oraz do klatki piersiowej. W sumie odprowadzeń tych jest od 12 do 15.

Przed rozpoczęciem badania przeprowadza się rozmowę z pacjentem na temat przyjmowanych przez niego leków i przebytych chorób. Badanie trwa około 5 minut. W dniu przeprowadzenia EKG należy unikać picia alkoholu, kawy, bardzo zimnych napojów i palenia papierosów.

Badanie elektrokardiograficzne może być wykonane w spoczynku lub podczas wysiłku. EKG wysiłkowe przeprowadza się na dostosowanym do tego celu rowerze tzw. cykloergometrze.

Jakie schorzenia można wykryć na podstawie badania EKG?

Podczas badania możliwe jest określenie rytmu serca, problemów związanych z niedokrwieniem, zaburzeń przewodzenia w mięśniu sercowym i cech zawału. Możliwe jest również sprawdzenie, czy impuls elektryczny pobudzający serce do pracy wydostaje się z węzła zatokowego. W takcie badania ocenia się m.in. częstość pracy serca, położenie mięśnia sercowego w klatce piersiowej i ewentualne nieprawidłowości takie jak zniszczenie fragmentów mięśnia sercowego. Badanie EKG wykorzystywane jest w diagnostyce chorób takich jak:

• arytmia
  • choroba wieńcowa
  • zapalenie mięśnia sercowego

Badanie powinno zostać przeprowadzone profilaktycznie u osób powyżej 45 roku życia. Jest konieczne w przypadku objawów takich jak duszność, kołatanie serca czy ból w klatce piersiowej. W przypadku osób, które mają rozrusznik serca lub przyjmują preparaty antyrytmiczne, badanie przeprowadza się w celu oceny wyników stosowania ich.