Jak radzić sobie z nadciśnieniem?

pomiar ciśnienia tętniczegoNadciśnienie tętnicze to dolegliwość polegająca na trwałym podniesieniu ciśnienia tętniczego, którego wartość osiąga wówczas 140/90 mm Hg lub więcej (za prawidłowe uznaje się ciśnienie 120–129/80–84 mm Hg). Tego rodzaju problemy zdrowotne przez wiele lat mogą nie powodować wyraźnych objawów, jeśli wartość ciśnienia nie była regularnie kontrolowana. Z czasem jednak mogą pojawić się powikłania obejmujące różne narządy, np. serce, nerki lub mózg. Leczenie, oprócz środków farmakologicznych zaleconych przez lekarza, zawsze wymaga odpowiedniej modyfikacji stylu życia. Kluczowe znaczenie ma w tym przypadku aktywność fizyczna, odpowiednia dieta, utrzymywanie prawidłowej masy ciała.

Nadciśnienie: czym jest i jak się objawia?

Nadciśnienie wynika z podwyższonego ciśnienia krwi. Do występowania tej choroby może przyczyniać się wiele czynników, w tym m.in. genetyczne uwarunkowania, otyłość, procesy starzenia organizmu, stres psychiczny, nieodpowiednia dieta (przede wszystkim za duże spożycie soli), a także ogólny tryb życia (głównie brak regularnej aktywności fizycznej).

Wyróżniamy dwa podstawowe typy nadciśnienia tętniczego:

• nadciśnienie pierwotne (samoistne), które wynika z genów, wpływu środowiska, diety, stresu itd. Przyczyny tego schorzenia są złożone i wciąż nie do końca poznane;
  • nadciśnienie wtórne (objawowe), które stanowi objaw innej choroby.

Nadciśnienie może powodować objawy, które początkowo są trudne do jednoznacznego rozpoznania dla pacjenta. Zaliczamy do nich m.in. ból głowy, zaburzenia snu, łatwe męczenie się itp. Niestety jest to schorzenie, które niezdiagnozowane i nieleczone rozwija się latami. Niestety z czasem może prowadzić do niekorzystnych zmian w sercu (np. zawał serca), mózgu (np. udar mózgu), a także zmian obejmujących naczynia krwionośne i nerki. Dlatego też tak ważne jest regularne kontrolowanie poziomu ciśnienia tętniczego, a w przypadku zidentyfikowania niepokojących objawów — konsultacje z lekarzem i przeprowadzenie niezbędnych badań kardiologicznych.

Styl życia osób z nadciśnieniem tętniczym

Osoby borykające się z problemem nadciśnienia tętniczego przede wszystkim powinny odpowiednio zmodyfikować swój styl życia. Wprawdzie u większości chorych leczenie wymaga stosowania leków obniżających ciśnienie, jednak pewne zmiany w ogólnym podejściu do zdrowia są konieczne. Co należy robić?

• Bardzo ważne są regularne pomiary ciśnienia tętniczego. Należy mieć pod kontrolą stan swojego zdrowia, aby w przypadku ewentualnych odstępstw od normy móc podjąć stosowne działania.
  • Dbaj o utrzymanie właściwej masy ciała. Jeśli borykasz się z otyłością, należy dążyć do tego, aby nieco schudnąć. To bardzo ważne w przypadku nadciśnienia.
  • Zdecydowanie musisz ograniczyć spożycie soli kuchennej, gdyż jest to jeden z czynników wpływających na rozwój tego schorzenia. Unikaj też produktów konserwowanych ze związkami sodu.
  • Zmień swoją dietę. Koniecznie ogranicz spożycie tłuszczów zwierzęcych. Codzienny jadłospis musi być bogaty w warzywa, owoce i ryby. Najkorzystniejsza będzie w tym przypadku dieta śródziemnomorska.
  • Bezwzględnie rzuć palenie i ogranicz spożycie alkoholu.
  • Zwiększ aktywność fizyczną. Ruch to twój główny sojusznik w walce z nadciśnieniem. Jazda na rowerze, pływanie, bieganie, spacery, taniec — możliwości jest wiele. Wybierz dyscyplinę sportu, która sprawia ci najwięcej przyjemności i regularnie podejmuj wysiłek o umiarkowanej intensywności.