Wysoki puls - o czym może świadczyć?

mężczyzna mierzy ciśnienie krwiPuls określa częstotliwość bicia serca, czyli ilość uderzeń na minutę. Nazywany jest również tętnem. Prawidłowa wartość tętna jest odmienna dla różnych grup wiekowych. Zarówno występowanie zbyt wysokiego pulsu, jak i za niskiego jest niebezpieczne dla zdrowia i nie można bagatelizować takiej sytuacji. Odchylenia od normy mogą świadczyć o poważnych chorobach, dlatego warto wykonywać pomiary pulsu.

Jakie są przyczyny wysokiego tętna?

Przyczyny występowania wysokiego tętna można podzielić na naturalne i związane ze stanem chorobowym.

Do pierwszej grupy zalicza się wysoki puls spowodowany wysiłkiem fizycznym, spożyciem alkoholu, kawy lub zielonej herbaty, przeżyciem stresującej sytuacji lub silnymi emocjami. W takich przypadkach tętno może podnieść się nawet do 180 - 200 uderzeń na minutę. Taka sytuacja nosi nazwę tachykardii zatokowej.

Do drugiej grupy zalicza się wysokie tętno spowodowane gorączką, infekcją, biegunką czy odwodnieniem. W tych przypadkach tętno wraca do normy wraz z powrotem organizmu do stanu równowagi. Znacznie większym problemem jest wysoki puls spowodowany wadami serca, niewydolnością układu krążenia, zatorami w krążeniu płucnym, anemią, nadczynnością tarczycy, rozedmą płuc czy astmą. W tych przypadkach obniżenie tętna możliwe jest jedynie przy zastosowaniu leczenia.

Co zrobić, gdy ma się wysoki puls?

Leczenie zaburzeń pulsu powinno być przeprowadzane przez specjalistę, np. w gabinecie kardiologicznym. W przypadku poważnych chorób wykonuje się specjalistyczną diagnostykę. Badania dostosowuje się do potrzeb danego pacjenta. Zaburzenia diagnozuje się przy pomocy badania EKG, które monitoruje pracę serca i pokazuje wyniki w formie wydruku. W przypadku zaburzeń, które występują epizodycznie, stosuje się Holter EKG, który rejestruje pracę serca przez 24 godziny.

Jeśli wysoki puls wynika z chorób niezwiązanych z sercem, to konieczne jest udanie się do lekarzy odpowiednich specjalizacji, np. endokrynologa czy pulmonologa.

Przy wysokim pulsie warto unikać picia kawy, zielonej herbaty, napoi energetycznych i piwa oraz wyczynowego sportu.